Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

  • Replies 857
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Witam,

potrzebuję tranzystor P-Mosfet parametrami zbliżonymi do IRF4905, z jedną małą różnicą: napięcie Vgs powinno być jak najnizsze. Te 4 V z IRF4905 nie odpowiadają mi. Najlepiej coś z zakresu 1- 2.5 V tak jak ma IRL 3713. Tranzystor będzie pracował w mosfecie w AEGu. Czy mógłby ktoś podrzucić jakiś konkretny typ?

Edited by Przypadek
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Najprostszy z AB (+5.5zł za drugiego mośka):

AB_MOSFET.jpg

 

Nie jestem elektronikiem, więc proszę o wytłumaczenie: na czym polega odwrócenie polaryzacji w mosfecie P? Rozumiem to tak: po rozłączeniu prądu na bramce silnik obracając się siłą bezwładności działa jak prądnica i podaje na dren mośka P napięcie. Wówczas, na skutek ciągle naładowanej bramki dochodzi do zwarcia silnika. Dobrze rozumiem?

 

EDIT: yyy, albo prąd zwarcia pochodzi z samej bramki, która nie mając gdzie się wyładować (brak równoległego opornika) wyładowuje się na szczotce (-) silnika zwierając go... Jak kondensator. Nie wiem już...

Edited by Tomciaz
Link to post
Share on other sites

Po protstu tranzystor typu P działa odwrotnie niż tranzystor typu N, tzn płynie przez niego prąd w drugą stronę i zamyka się przy napięciu bramki ujemnym, Mosfet AB działa jak bramka Not, kiedy tranzystor N jest otwarty, to P jest zamknięty i odwrotnie.

Silnik po odcięciu prądu, obracając się zamienia się w prądnice, a P mosfet go zwiera i zatrzymuje wytworzonym przez niego prądem.

Ot cała magia.

Link to post
Share on other sites

Napięcie ujemne, znaczy po prostu nic innego jak o odwrotnej polaryzacji co w mosfecie typu N. (odwracasz + z -)

Ale by można było właśnie odróżnić to od mosfetu typu N napięcia podaje się właśnie w formie ujemnej, mimo iż fizycznie nie ma czegoś takiego. Mosfet nie jest normalnie zamknięty i nie ma kanału wbudowanego. Po prostu jest typu P.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jeszcze pytanko natury technicznej - czy mosfet p mocno się grzeje przy zwieraniu silnika? Chciałbym oba przykręcić do jednego radiatora aby całość zajmowała jak najmniej miejsca.

Ja dałem ok. 1cm kwadratowego aluminiowej blaszki i do niej skręciłem plecami do siebie dwa tranzystory. Po strzelance sprawdziłem i zero grzania się.

Link to post
Share on other sites

Nie dziwię się, po strzelance wszystko już ostygło ;) Najlepszy test na grzanie to kilkanaście krótkich serii na auto (tak, wcale nie długa seria, bo silnik jak już się rozkręci to ciągnie mało prądu, a największy pobór jest przy rozruchu i to właśnie ten prąd musi wytrzymać mosiek). Jak da się mosfet mocno złapać w palce i utrzymać to znaczy, że radiator jest optymalny ;)

Link to post
Share on other sites

Ja nie stosuje żadnych radiatorów, tylko na laminacie rozlewam trochę więcej miedzi pod drenem. Wtedy temperatura pracy nie przekracza 65C i to spokojnie wystarcza, ale jeżeli nie robisz mosfeta na laminacie, to zamiast lutować kabel do środkowej nóżki przylutuj go do tej blaszki z tyłu pod tranzystorem, lub zlutuj tranzystory ze sobą i tam dolutuj kabel. 2,5mm odbierze większość ciepła.

Link to post
Share on other sites

Użyłem radiatora do obudów TO-220. Niejako "na zewnątrz" przykręciłem IRL3713, a "wewnątrz" IRF4905. Odizolowałem przy tym podłoża (B) obu mosfetów od radiatora, śrubkę trzymającą całość od wszystkiego, a części przewodzące zalałem silikonem. Układ grzeje się tak, że można go utrzymać w ręce. Konfiguracja na jakiej pracuje to SP120 SHS i LiPo 7,4V 1,4Ah 15-25C, rof nie odbiega od normy. Razem z akumulatorem wszystko zmieści się pod deklem kalacha :).

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...