Kuba_T1000 Posted March 17, 2011 Author Report Share Posted March 17, 2011 Też skłaniam się ku opinii, że połączenie gumka - dysza jest złe. Chociaż wg wyliczeń jest idealnie wszystko spasowane :/ Jak ma ktoś pękniętą/niepotrzebną komorę (dwuczęściową) to chętnie kupię - przetnę ją na pół aby mieć wgląd na gumkę podczas strzału. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 17, 2011 Report Share Posted March 17, 2011 Poszukam bo miałem gdzieś rozwalonego TMa. Quote Link to post Share on other sites
Lambert Posted March 17, 2011 Report Share Posted March 17, 2011 @KicpA: Przy znacznym wzroście ciśnienia ( HPA ) konstrukcja komory może jednak mieć znaczenie. Pozdrawiam, Lambert Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 17, 2011 Report Share Posted March 17, 2011 (edited) A jakie w tym przypadku? Dysza nie uszczelnia się w żadnym punkcie komory, w jedno częściowej i dwuczęściowej nieszczelności mogą być tylko w miejscu styku gumki i dyszy i gumki z lufą, jeżeli jest nieszczelne to wymiana na inna komorę pomoże tylko w wypadku że będzie miała inne odchyłki i okaże się szczelniejsza. Komora powinna być zamocowana na sztywno a nie na sprężynkach czy innych wymysłach ;) To jest najczęstszym problemem. Edit: Jak komora jest do bani to nie ma znaczenia czy jedno czy dwuczęściowa, to samo z zamocowaniem komory, jak jest do bani to nie ma znaczenia czy jedno czy dwuczęściowa. Używałem wiele komór HU i większość jest przereklamowana i przechwalona. Na zwykłej komorze CA z emki można cuda osiągnąć tylko trzeba się postarać. Komora musi być porządnie i szczelnie złożona i zamontowana tak aby była stabilna i bez luzów. I wtedy nie ma znaczenia czy jest jedno czy dwuczęściowa. Edited March 17, 2011 by KicpA Quote Link to post Share on other sites
Filq Posted March 17, 2011 Report Share Posted March 17, 2011 (edited) Zrob doswiadczenie. 1. Wyjmij sprezyte powrotna i zobac ile zyskasz na calkowicie otwartej "przepustnicy" 2. Jezeli pkt 1 okaze sie nie miec wplywu, z pozycji otwartej bez sprezyny(bedzie trzeba recznie przesunac dysze i popchanc kulke) wystrzel gaz. Wczesniej jednak za pomoca chociazby kitu, plasteliny czy innego ustrojstwa ktore da sie modelowac zapchaj przestrzen miedzy dysza a HU lub inne w ktorych spodziewasz sie strat. Roboty nie powinno byc za duzo a efekty wymierne. Daj znac jak poszlo bo mam pare pomyslow jak to latwo zalatac. Lambert dobrze mowi. W koncu komora nie jest przystosowana do takich cisnien i moze sie rozszerzac w zlych momentach powodujac wycieki. Edited March 18, 2011 by Filq Quote Link to post Share on other sites
Marcinek83 Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Jakie są najmniejsze butle HPA? Quote Link to post Share on other sites
Xyanek Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 0,8l lub trzeba szukać takich malutkich "podręcznych". Gdzieś w którymś temacie widziałem zdjęcie m700 z takową butlą przyczepioną do lunety- wyglądało normalnie, ale cena takiego ustrojstwa to okolice 500zł Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 No jak komora zmienia kształt pod wpływem ciśnienia to znaczy że jest do bani a nie że 2 częściowa. Prędzej by wystrzeliło kawałek gumki którąś stroną nić komora by się aż tak odkształciła. Jakoś TM bez problemu współpracuje z SP170 ;) Quote Link to post Share on other sites
pidzejfat Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 0,8l lub trzeba szukać takich malutkich "podręcznych". Gdzieś w którymś temacie widziałem zdjęcie m700 z takową butlą przyczepioną do lunety- wyglądało normalnie, ale cena takiego ustrojstwa to okolice 500zł No HPA to na 100% nie było... Tylko kapsuła CO2. Najmniejsze HP to 0,8L waży gdzieś z 1kg. Spokojnie mieści się w Camelu itp... Quote Link to post Share on other sites
Kuba_T1000 Posted March 18, 2011 Author Report Share Posted March 18, 2011 Filq: Twój pomysł na test jest świetny, jutro go przeprowadzę :) Mam dorobiony nowy REAR PLUG czyli tylnią zatyczkę o 1mm dłuższą co powoduje o 1mm mocniejsze dociśnięcie dyszy do gumki. Poprawiło to zauważalnie moc. Niestety pokończyły mi się puszki, jutro sprawdzę na nowych. Robiłem test z płytą gipsowo-kartonową i po strzale kulka pozostaje "wstrzelona" w płytę i wystaje na jakiś 1mm, wcześniej wystawała ze 3mm. Sprawdziłem uszczelnienie dysza-gumka wtykając tłok do dyszy na odpowiednią głębokość i poprzednio i aktualnie szczelność była zachowana. Wychodzi na to, że podczas strzału ciśnienie rozpycha gumkę lub komorę hopupa jak ktoś wyżej pisał, bo po wzmocnieniu docisku tłoka/dyszy do gumki moc jest większa. :blink: P.S. Czekam na info od konstruktora mosfet-a DigitaFire - będę zamawiać zmodyfikowany trochę zestaw zapewniający tryb full-auto :) Quote Link to post Share on other sites
Filq Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 KicpA moim zdaniem M170 czy nawe M210 na nic nei wplywa poniewaz cisnienie w komorze pochodzi z roznych zrodel. W aegach jest to cisnienie niemal czysto dynamiczne, od poruszajacego sie tloka. W tym przypadku cisnienie statyczne w komorze jest bliskie cisnieniu na zewnatrz komory. W gaziakach mamy do czynienia z zamiana cisnienia statycznego, ktore rozszerzjac sie przekazuje energie kulce. Za rozszerzenie sie HU odpowiadac mialo by tutaj cisnienie statyczne. Z ciekawosci moze ktos kiedys pomalowac komore HU jakims lakierem, pasta czy inym swinstwem bardzo kruchym o duzej przyczepnosci. Jezeli komora odksztalci sie jakkolwik, pokrywa popeka lub nawet sie pokruszy w ekstremalnych wypadkach. Aby sprawdzic kruchosc mazidla mozna pomalwoac kawalek gumy i zamodelowac rozciaganie, by zobaczyc przy jakich zmianach liniowych dojdzie do pekniecia. Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Aż włożyłem na prowizorkę komorę TMa do mojego AW.338. Nic nie rozpycha ;) A mój AW.338 pracuje na HP przy 850psi... ;) Imo tutaj mamy po prostu luźną i nieszczelną komorę. Quote Link to post Share on other sites
Filq Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Dzieki za test. Rzewczywistosc okazal sie duzo lepsza od prostej teori znowu:D Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 Kuba a komorę masz zamocowaną na standardowej sprężynce dociskającej? Quote Link to post Share on other sites
Kuba_T1000 Posted March 18, 2011 Author Report Share Posted March 18, 2011 (edited) Tzn w wersji z AEGiem miałem na stałe wepchnięty pomiędzy lufę wewn. a zewn. dystanser coby mi lufa nie latała podczas strzału powodując rozrzut. Aktualnie wywaliłem dystanser bo mi się nie chciało go zakładać co chwilę jak rozbieram i składam całość ;/ Generalnie to nie widziałem aby mimo to komora się ruszała podczas strzału więc ta sprężynka tylko dla picu jest wg mnie. Szkoda, że nie mam chronografu... na oko ciężko powiedzieć jaka jest moc w danej konfiguracji :( Edited March 18, 2011 by Kuba_T1000 Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 18, 2011 Report Share Posted March 18, 2011 No ta masz już przyczynę. Komora musi być dociśnięta do GB i im ma mniej swobody tym lepiej. Quote Link to post Share on other sites
sebciu Posted March 19, 2011 Report Share Posted March 19, 2011 (edited) KicpA moim zdaniem M170 czy nawe M210 na nic nei wplywa poniewaz cisnienie w komorze pochodzi z roznych zrodel. W aegach jest to cisnienie niemal czysto dynamiczne, od poruszajacego sie tloka. W tym przypadku cisnienie statyczne w komorze jest bliskie cisnieniu na zewnatrz komory. W gaziakach mamy do czynienia z zamiana cisnienia statycznego, ktore rozszerzjac sie przekazuje energie kulce. Za rozszerzenie sie HU odpowiadac mialo by tutaj cisnienie statyczne. Widzę, że wiedza jest, pilot czy fizyk? Kicpa, w Twoim 338, zawór jest bardzo krótko otwarty, że w rzeczywistości w tym króciutkim czasie, gaz który przeleci przez dyszę, dalej kulkę pcha ciśnieniem dynamicznym. Ciśnienie tutaj przy krótkim czasie otwarcia warunkuje, tylko prędkość przepływu. Kula w lufie jest tak krótko, że trudno rozpędzać, ją przy przepływie 500l/min ciśnieniem statycznym. Ja osiągnąłem, większe wyniki, jak dociskałem kulkę hopupem, bo mogło wytworzyć się ciśnienie, między kulką a zaworem, ale doszło do tego, że lufa jest wyżłobiona i teraz kulki blokują się w lufie, a gaz ucieka między kulką a ścianką lufy. Gdyby podłączyć manometr do lufy, albo HU, albo nawet do węża między zaworem a kulką, to ciśnienie nie skoczyłoby wyżej jak 1bar. Jestem przekonany. A gumka potrafi trzymać powietrze do 1 lub 2 bar ciśnienia statycznego, wtedy trochę powietrze ucieka. Więc wszystko to nie szczelność. Edited March 19, 2011 by sebciu Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 19, 2011 Report Share Posted March 19, 2011 Sebciu ja wiem że mój zawór jest otwarty bardzo krótko, inaczej przy tych 850psi to musiał bym rejestrować ;) Tak jak sebciu pisze. Wysokie ciśnienie pojawiające się w komorze to są ułamki sekund. Żeby pojawiło się tam 12 bar to trzeba by zaślepić lufę ;) Quote Link to post Share on other sites
Kuba_T1000 Posted March 19, 2011 Author Report Share Posted March 19, 2011 Wystrzeliłem właśnie ze 2 hicapy i mogę powiedzieć, że jest pozytywnie :biggrin: Minimalne ciśnienie z jakim pracuje układ zależy od sprężyny, w moim przypadku jest to ok 4-5BAR. Przy minimalnej mocy jaką udało mi się uzyskać kulka nie przebija ścianki puszki Coca-Coli, wbija się natomiast w gruby karton. Przy ciśnieniu ~5.5BARa przebija ścianki boczne puszki. Nie zapisałem przy jakim ciśnieniu zostało przebite denko puszki, ale to dopiszę jak ponownie zmierzę. Maksymalne ciśnienie jakie mogę ustawić na regulatorze to 14BAR i przy tym ciśnieniu jest sieczka ;) Chociaż na kulkach 0.2 nie udało mi się przebić wieczka od puszki Coli. Zrobiłem testy na kulkach stalowych 0.88g :icon_mrgreen: Kulka przebija płytę gipsowo-kartonową i leci dalej. Z problemem kulka przebiła wieczko Coli, jednak nie przedostała się wewnątrz puszki - zrobiła dziurę. Chyba już wiem czemu wcześniej miałem problemy z małą mocą przy dużym ciśnieniu zasilającym układ: Zastosowanie słabej sprężyny i dodatkowo smarowania tłoka aby luźno "chodził" powoduje, że strzał następuje tak szybko, że ciśnienie działające na kulkę nie osiągnie wysokiej wartości. Przy strzelaniu na "suchych" uszczelkach i z mocną sprężyną (dopiero ciśnienie 4bar ją rusza) powoduje, że potrzebne jest duże ciśnienie aby tłok dotarł do gumki i został oddany strzał. Testy, których wyniki przedstawiłem wyżej robiłem na mocnej sprężynie i smarowaniu uszczelek aby ich nie zatrzeć. P.S. Zauważyłem problem ze zbyt mocnym dociskiem tłoka do gumki - została trochę obtarta na kołnierzu uszczelniającym. Zmniejszenie o 1mm ruchu tłoka powinno wyeliminować problem. Quote Link to post Share on other sites
Kuba_T1000 Posted March 20, 2011 Author Report Share Posted March 20, 2011 Namierzyłem problem który powodował niszczenie gumki i późniejszy spadek mocy. Wszystko byłoby ok gdyby używać ciśnienia do 7-8BAR. Przy tym ciśnieniu sprężyna stawia duży opór i tłok wykonuje przewidziany ruch wprowadzając kulkę do komory i uszczelniając się na kołnierzu gumki. W opisanym przypadku wszystko jest OK. Natomiast przy ciśnieniu większym niż 9bar (a strzelałem sporo przy 14) sprężony gaz ma taką siłę, że popycha tłok aż sprężyna nie zostanie maksymalnie ściśnięta. Ruch tłoka oczywiście jest wtedy sporo dłuższy i powoduje, że końcówka tłoka/dysza swoim impetem "wybija" lufę z komory co powoduje zmarszczenie się gumki hopupa. Zmarszczka podwinęła się pomiędzy dyszę a lufę i została odcięta przez docisk (dyszy do lufy). Następnie zrobiła się nieszczelność. Rozwiązanie już opracowałem :icon_razz2: Jest to swojego rodzaju dystanser, którego szerokość jest tak dobrana aby tłok wykonał "bezpieczny" ruch, bez uszkodzenia gumki. Dodatkowo dystanser jest prowadnicą dla sprężyny. Na swojej stronie zaktualizowałem już paczkę projektu Solidworks o w/w modyfikację. Aktualny render: Przy strzelaniu na ciśnieniu od 10bar odczuwalny jest odrzut, przy większym ciśnieniu można będzie to wrażenie jeszcze spotęgowane. Dodatkowo omawiany wcześniej dystanser powinien to wrażenie jeszcze wzmocnić :) Quote Link to post Share on other sites
Xyanek Posted March 23, 2011 Report Share Posted March 23, 2011 No cóż, postaraj się o chrono, bo bez tego ciężko określić jaka moc :wink: 900 fps i 400 tak samo przebija puszkę :icon_razz2: Bez szczegółowych testów niczego ciekawego się nie dowiemy. Quote Link to post Share on other sites
Kuba_T1000 Posted March 29, 2011 Author Report Share Posted March 29, 2011 Pojawiła się spora komplikacja :/ Układ DigitalFire - a właściwie jego modyfikacja wg moich wymagań będzie możliwa do wykonania przez zespół DF nie wcześniej niż w maju :/ Są obecnie zapracowani i muszą dokończyć inny projekt. Zatem trzeba czekać :icon_cry: Na chwilę obecną sprawdzam jeszcze działanie mojej modyfikacji czy nie ma potrzebnych jakiś zmian, lub co można ulepszyć. Z podanego wcześniej powodu będę myślał o jakimś tymczasowym układzie do trybu full-auto w stylu "czasówki NE555", zobaczymy czy coś się skleci. P.S. Problem z gumką jest już rozwiązany. Pierwszą sprawą było lekkie przekrzywienie się gearboxu (nie skręcałem go do uchytu) co objawiało się tym, że dysza i gumka nie były w tej samej osi. Aktualnie mam gumkę standardową JG (czerwona) i po kilku pełnych hicapach nie ma śladu zużycia. Druga sprawa to omówiony w poprzednim poście dystanser. Quote Link to post Share on other sites
Kuba_T1000 Posted April 3, 2011 Author Report Share Posted April 3, 2011 Prace nad trybem full-auto są już w końcowej fazie ;) Wykorzystałem timer NE555. Czasy otwarcia/zamknięcia regulowane są poprzez odpowiedni dobór rezystorów i kondensatora. W kolejnej wersji przemienię rezystory na potencjometry aby móc regulować szybkostrzelność. Niestety skończył mi się CO2 w butli i nie nagrałem filmiku z testów po podłączeniu wszystkiego razem, jednak na dniach nadrobię stratę. Szybkostrzelność na jakiej działa elektrozawór to nawet 20Hz :) Niestety tłok nie jest w stanie wykonać takiej ilości cykli. Natomiast przy 10Hz już się wyrabia (65ms otwarcie, 32ms zamknięcie). Jest pewien problem z tym timerkiem, ponieważ gdy poleży nie używany przez kilkanaście sekund to zanim zadziała musi zostać złączony na kilka sekund i dopiero zaczyna elektrozawór cykać - nie wiem o co chodzi, ale się dowiem ;) Quote Link to post Share on other sites
Filq Posted April 3, 2011 Report Share Posted April 3, 2011 Kondensator sie laduje?:P Quote Link to post Share on other sites
Kuba_T1000 Posted April 4, 2011 Author Report Share Posted April 4, 2011 Już wszystko jasne - był uszkodzony tranzystor :/ Teraz muszę dobrać odpowiednie czasy otwarcia/zamknięcia elektrozaworu. Jeśli wszystko pójdzie po myśli to pod koniec tygodnia wrzucę film z testów. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.