Merrowing Posted April 13, 2014 Report Share Posted April 13, 2014 Na schemacie http://extreme-fire.com/Engineering-Information/AEG-FET-Switch-Schematics.jpeg jest dioda TVS 24v. Nie znalazłem jej u nas na sztuki. Czy w zastępstwie ta dioda będzie odpowiednia: http://www.tme.eu/pl/details/p6smb24a-lf/diody-transil-smd-jednokierunkowe/littelfuse/p6smb24a/# Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted April 14, 2014 Report Share Posted April 14, 2014 To lepiej dwukierunkowego, tak jak na schemacie - też ma 600W (oryginalny transil ma więcej, ale powinno wystarczyć) http://www.tme.eu/pl/details/p6smb24ca-lf/diody-transil-smd-dwukierunkowe/littelfuse/p6smb24ca/# Quote Link to post Share on other sites
Merrowing Posted April 14, 2014 Report Share Posted April 14, 2014 Dzięki! Quote Link to post Share on other sites
songoku Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 http://img717.imageshack.us/img717/7650/abmosfet.jpg czy to jest kompletny uklad do budowy mosfetu z AB ? Na wczesniejszych stronach pojawily sie info jakiejs diodzie i kondensatorach. Niestety nie rozumialem w jakim celu musialbym stosowac te dwie rzeczy w moim ukladzie. Ktos moglby wytlumaczyc ? Bede uzywal IRF3713 i irf4905. Quote Link to post Share on other sites
wiciok Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 Tak, to jest kompletny schemat najprostszego układu z AB. Po co diody i kondensatory to szczerze mówiąc nie wiem, bez nich i tak wszystko działa. Quote Link to post Share on other sites
mike88 Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 owszem, działa ale mos dostaje w d..pe, tak samo silnik. Przy większych obciążeniach, słabszej batce jest to bardzo zauważalne - gotuje sie jedno i drugie Quote Link to post Share on other sites
songoku Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 http://img717.images...50/abmosfet.jpg o ile dobrze odczytalem ten schemat, to kabel + od akku powinien zostac polaczony z motorem + , kostka stykowa i S na mosfecie z P kanalem (tzn wyjda jeszcze 3 dodatkowe rozwidlenia) ? Przepraszam, za takie pytania, ale wyglada mi to dosc dziwnie, dlatego wole sie upewnic. Mike88 jesli sie na tym znasz, to moglbym Ci prosic zeby zaznaczyl na tym przeze mnie podanym schemacie, gdzie dokladnie wstawi kondensatory i diode ? Wiem, ze juz byly inne schmaty, ale niestety nie znam sie na tym za dobrze i ciezko mi to troche zrozumiec. Quote Link to post Share on other sites
wiciok Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 http://img717.images...50/abmosfet.jpg o ile dobrze odczytalem ten schemat, to kabel + od akku powinien zostac polaczony z motorem + , kostka stykowa i S na mosfecie z P kanalem (tzn wyjda jeszcze 3 dodatkowe rozwidlenia) ? Przepraszam, za takie pytania, ale wyglada mi to dosc dziwnie, dlatego wole sie upewnic. Tak. Wygląda to dziwnie, ale działa. owszem, działa ale mos dostaje w d..pe, tak samo silnik. Przy większych obciążeniach, słabszej batce jest to bardzo zauważalne - gotuje sie jedno i drugie Mógłbyś wytłumaczyć, w jaki niby sposób silnik dostaje w dupę? Bo to, że mosfet, to jeszcze mogę zrozumieć, chociaż bynajmniej nawet minimalnego grzania się nie zaobserwowałem - a niedawno testowałem midy opróżniając je jedną serią. Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 Diody i kondensatory są do tłumienia zakłóceń które indukuje silnik w czasie rozruchu i zwalniania. Quote Link to post Share on other sites
adrIan Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 Silnik dostaje w tyłek przy mosfecie z AB. Przy zwykłym mośku nic takiego nie ma miejsca. Dzieje się tak ponieważ dla natychmiastowego zahamowania silnika mosfet podaje odwrócone napięcie na szczotki. Silinik zużywa się dużo szybciej. Można zaobserwować wtedy w silniku czarny osad. To właśnie drobinki spalonego komutatora i szczotek. Kiedyś na zagranicznym forum ktoś robił testy jak to wygląda w praktyce i pamiętam coś z 30stoma %. Czy to określa przyspieszone zużycie nie wiem, bardzo prawdopodobne, ale głowy nie dam. Quote Link to post Share on other sites
wiciok Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 No dobra, ale to jest z założenia cecha mosfeta z ab i nie ma nic wspólnego z obecnością diody i kondensatora w układzie. Diody i kondensatory są do tłumienia zakłóceń które indukuje silnik w czasie rozruchu i zwalniania. Ok, czyli teorię już znamy, ale czy ma to w ogóle jakieś praktyczne znaczenie? Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 Oczywiście. W przypadku braku diody, jedynym zabezpieczeniem jest wbudowana w mosfet dioda zabezpieczająca. Indukowane szpilki napięcia odkładają się na tej właśnie diodzie (a mają napięcie wielokrotnie wyższe niż napięcie zasilania), co może doprowadzić do jej uszkodzenia a przez to i spalenia mosfeta. Jeśli równolegle do mośka, tzn. między drenem a źródłem, zastosujemy transil (czyli de facto szybką diodę), to on przejmie część uderzenia i rozproszy zakłócenie na sobie. Przykład: http://www.asglublin.pl/nawe/download/MOSFET.gif Quote Link to post Share on other sites
songoku Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 (edited) Hindus, mógłbyś to zo zaznaczyć na podanym przeze mnie schemacie ? Mysle, ze przydaloby sie dla mniej znajacych temat, w tym dla mnie. I jesli moge Cie prosic, to napisz od razu co wstawic, tzn "model" tej diody. Edit, to bedzie to ? P6SMBJ24CA Edited May 10, 2014 by songoku Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 10, 2014 Report Share Posted May 10, 2014 Dokładnie. Dla ułatwienia podpowiem, że nie Ty pierwszy będziesz próbował znaleźć tego transila -> http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2256374.html Co do montażu, no to analogicznie do podanego przeze mnie schematu (będącego "wykastrowanym" o Active Break schematem SW-AB-LONG, z tego co widzę), czyli między czarny kabelek od minusa baterii do zielonego do styków, czyli mniej więcej tak: http://oi59.tinypic.com/egbk93.jpg Chociaż byłoby miło, gdyby ktoś jeszcze potwierdził poprawność schematu, bo jest już późno i mogłem coś przegapić ;) Quote Link to post Share on other sites
songoku Posted May 11, 2014 Report Share Posted May 11, 2014 http://i57.tinypic.com/vy8n6b.jpg tutaj poprawilem jeszcze kolorki przewodow zeby byc pewnym. Ktos moze potwierdzic ? Quote Link to post Share on other sites
relativy Posted May 15, 2014 Report Share Posted May 15, 2014 (edited) hindus, ten układ AB nie hamuje silnika w miejscu i nie otwiera mosfeta hamującego od razu na pełną moc. Sprawdzałem z użyciem oscyloskopu. W przypadku tego układu nie ma co się martwić o silnik. Mosfet lepiej zabezpieczyć dławikiem. Reszte zrobi dioda w tranzystorze. Edited May 15, 2014 by relativy Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted May 15, 2014 Report Share Posted May 15, 2014 Ale silnik silnikowi nie równy, zresztą sam pomysł mój nie jest, stosują go chłopaki z extreme-fire.com i z powodzeniem złożyli dziesiątki mosfetów - chwała im za to, że udostępnili schematy na zewnątrz. Z tego co widać, gatee też używa ich w swoich konstrukcjach, więc nie widzę powodu czemu rezygnować z tego zabezpieczenia. Quote Link to post Share on other sites
Boanerges-Jastrząb Posted June 9, 2014 Report Share Posted June 9, 2014 Posypał mi się ostatnio MOSFET w replice ( AK RK 103 bateria 9.6v ) wygląda jak ten :GDS 4005 AB http://www.gatee.pl/pl/produkty-wczesniejsze/2014-01-22-13-53-38 Sa tam 2 tranzystory IRL 3713 i IRF 4905 Nawalił ten pierwszy. Kolega elektronik próbował go wymienić ale już 3 kolejne padły ( wytrzymały kilka serii ) , twierdzi że to wina gównianych chińskich podzespołów. Może coś doradzicie. Quote Link to post Share on other sites
blackblut Posted June 9, 2014 Report Share Posted June 9, 2014 bardziej bym powiedział ze gdzieś masz przebicie(zwarcie). Więc mosfet dostaje w dupe Quote Link to post Share on other sites
Tomciaz Posted June 9, 2014 Report Share Posted June 9, 2014 Mój IRL 3713 padł gdy w trakcie pracy gejboksa zmieniło się obciążenie silnika, więc nie eliminowałbym kwestii mechanicznych, aczkolwiek dobrze jest sprawdzić izolację przewodów. Quote Link to post Share on other sites
Merrowing Posted June 23, 2014 Report Share Posted June 23, 2014 Hindus, transila o jakim napięciu przebicia użyć? 25V będzie ok? Co sądzisz o wstawieniu dużego kondensatora elektrolitycznego równolegle do beterii, przed mosfetem, tak by był ciągle naładowany? Quote Link to post Share on other sites
hindus Posted June 23, 2014 Report Share Posted June 23, 2014 25V będzie ok, ale z kondensatorem bym się nie bawił - lepiej dać te małe filtrujące tak jak w przedstawionym układzie. Quote Link to post Share on other sites
Merrowing Posted June 23, 2014 Report Share Posted June 23, 2014 Dzięki! Quote Link to post Share on other sites
CerberBP Posted July 15, 2014 Report Share Posted July 15, 2014 Czy ktoś wie gdzie można obecnie dostać mosfety(AB) Shark? Quote Link to post Share on other sites
mykail Posted August 15, 2014 Report Share Posted August 15, 2014 (edited) Cześć. Spotkał sie ktoś z MOSFETem z zabezpieczeniem podnapięciowym (UVP) ? Chodzi mi o samego mośka z uvp bez AB. Najlepiej z możliwościa regulacji UVP dla beterii 7.4 do 14.8. Druga sprawa, czy są jakieś samodzielne czujniki z buzzerem/LCD które nie głupieją przy strzelaniu, gdzie może występować chwilowy spadek napięcia poniżej 3V na celle? Dzieki. Edited August 15, 2014 by mykail Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.