Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

  • Replies 857
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Witam,

potrzebuję tranzystor P-Mosfet parametrami zbliżonymi do IRF4905, z jedną małą różnicą: napięcie Vgs powinno być jak najnizsze. Te 4 V z IRF4905 nie odpowiadają mi. Najlepiej coś z zakresu 1- 2.5 V tak jak ma IRL 3713. Tranzystor będzie pracował w mosfecie w AEGu. Czy mógłby ktoś podrzucić jakiś konkretny typ?

Edited by Przypadek
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Najprostszy z AB (+5.5zł za drugiego mośka):

AB_MOSFET.jpg

 

Nie jestem elektronikiem, więc proszę o wytłumaczenie: na czym polega odwrócenie polaryzacji w mosfecie P? Rozumiem to tak: po rozłączeniu prądu na bramce silnik obracając się siłą bezwładności działa jak prądnica i podaje na dren mośka P napięcie. Wówczas, na skutek ciągle naładowanej bramki dochodzi do zwarcia silnika. Dobrze rozumiem?

 

EDIT: yyy, albo prąd zwarcia pochodzi z samej bramki, która nie mając gdzie się wyładować (brak równoległego opornika) wyładowuje się na szczotce (-) silnika zwierając go... Jak kondensator. Nie wiem już...

Edited by Tomciaz
Posted

Po protstu tranzystor typu P działa odwrotnie niż tranzystor typu N, tzn płynie przez niego prąd w drugą stronę i zamyka się przy napięciu bramki ujemnym, Mosfet AB działa jak bramka Not, kiedy tranzystor N jest otwarty, to P jest zamknięty i odwrotnie.

Silnik po odcięciu prądu, obracając się zamienia się w prądnice, a P mosfet go zwiera i zatrzymuje wytworzonym przez niego prądem.

Ot cała magia.

Posted

Czy zatem MOSFET z kanałem P jest MOSFETem normalnie załączonym? A skąd napięcie ujemne na bramce P? Przepraszam za głupie pytania z poziomu pierwszych stron podręcznika, ale staram się dokładnie zrozumieć zasadę działania całego układu.

Posted

Napięcie ujemne, znaczy po prostu nic innego jak o odwrotnej polaryzacji co w mosfecie typu N. (odwracasz + z -)

Ale by można było właśnie odróżnić to od mosfetu typu N napięcia podaje się właśnie w formie ujemnej, mimo iż fizycznie nie ma czegoś takiego. Mosfet nie jest normalnie zamknięty i nie ma kanału wbudowanego. Po prostu jest typu P.

  • 2 weeks later...
Posted

Jeszcze pytanko natury technicznej - czy mosfet p mocno się grzeje przy zwieraniu silnika? Chciałbym oba przykręcić do jednego radiatora aby całość zajmowała jak najmniej miejsca.

Posted

Jeszcze pytanko natury technicznej - czy mosfet p mocno się grzeje przy zwieraniu silnika? Chciałbym oba przykręcić do jednego radiatora aby całość zajmowała jak najmniej miejsca.

Ja dałem ok. 1cm kwadratowego aluminiowej blaszki i do niej skręciłem plecami do siebie dwa tranzystory. Po strzelance sprawdziłem i zero grzania się.

Posted

Nie dziwię się, po strzelance wszystko już ostygło ;) Najlepszy test na grzanie to kilkanaście krótkich serii na auto (tak, wcale nie długa seria, bo silnik jak już się rozkręci to ciągnie mało prądu, a największy pobór jest przy rozruchu i to właśnie ten prąd musi wytrzymać mosiek). Jak da się mosfet mocno złapać w palce i utrzymać to znaczy, że radiator jest optymalny ;)

Posted

Ja nie stosuje żadnych radiatorów, tylko na laminacie rozlewam trochę więcej miedzi pod drenem. Wtedy temperatura pracy nie przekracza 65C i to spokojnie wystarcza, ale jeżeli nie robisz mosfeta na laminacie, to zamiast lutować kabel do środkowej nóżki przylutuj go do tej blaszki z tyłu pod tranzystorem, lub zlutuj tranzystory ze sobą i tam dolutuj kabel. 2,5mm odbierze większość ciepła.

Posted

Użyłem radiatora do obudów TO-220. Niejako "na zewnątrz" przykręciłem IRL3713, a "wewnątrz" IRF4905. Odizolowałem przy tym podłoża (B) obu mosfetów od radiatora, śrubkę trzymającą całość od wszystkiego, a części przewodzące zalałem silikonem. Układ grzeje się tak, że można go utrzymać w ręce. Konfiguracja na jakiej pracuje to SP120 SHS i LiPo 7,4V 1,4Ah 15-25C, rof nie odbiega od normy. Razem z akumulatorem wszystko zmieści się pod deklem kalacha :).

  • 2 weeks later...
Posted

Mam pytanie: jak obliczyć wartości znamionowe dla zabezpieczającego transila między drenem a źródłem? Czy w przypadku układu z AB równoległe wlutowanie w mosfet N (D->I-S) to prawidłowe rozwiązanie?

Posted

Podbijam. Czy transil dwukierunkowy na 12V przy napięciu pakietu 11,1 V i prądzie rozładowania 25C, wlutowany równolegle do połączenia D-S w mosfecie n wystarczy? Czy szukać innego?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...