HerGatiox Posted March 21, 2012 Report Share Posted March 21, 2012 Niestety wykonałem takowy mosfet i nie dziala, nie wiem w czym tkwi problem ale zabrałem się już za drugiego. Schemat http://images27.fotosik.pl/205/3508d932273cbdc7.gif I mam problem, ponieważ diody te są diodami SMD, co troche nie idzie mi na rękę, ponieważ chciałem zrobić pajączka. Potrafilibyście podać jakieś duże odpowiedniki, i czy dioda z mojego poprzedniego postu (#3 http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/333196/CTC/PR1505.html) mogła by je zastąpić :D Czekam z niecierpliwością na odp. Quote Link to post Share on other sites
włosiu Posted March 24, 2012 Report Share Posted March 24, 2012 macie jakiegoś wypróbowanego translia lub inną diodę ? Quote Link to post Share on other sites
HerGatiox Posted March 25, 2012 Report Share Posted March 25, 2012 Kombinuje coraz bardziej i teraz zamierzam zrobić tego mosfeta, tyle że tranzystor jaki posiadam to IRL3713 czy wystarczy że go zamienie i będzie chulać git ? http://team-titanium.com/~airsoft/AEGSwitch-NoBrake.gif Quote Link to post Share on other sites
Akkenoth Posted March 25, 2012 Report Share Posted March 25, 2012 IRL3713 jest lepszy od 1404, porównaj datasheety i poczytaj ten temat ;) W tym układzie brakuje mi opornika w gałęzi przełącznika (spustu), nie chcemy przecież dużych prądów przez spust i bramkę. Quote Link to post Share on other sites
HerGatiox Posted March 25, 2012 Report Share Posted March 25, 2012 Właśnie też mi się tak wydaje. Ale skonstruowałem według tego schematu a zamiast tych diód użyłem PR1505 i chula. dodam jeszcze ten rezystor (100 ohm ?) i zobacze. Quote Link to post Share on other sites
HerGatiox Posted March 25, 2012 Report Share Posted March 25, 2012 dodałem 100' replika raz strzela raz tak jakby chciałą a nie może, i mosfet strasznie się grzeje. Sądzę że obędzie się bez tego lub mniejsz ilośc ohmów potrzebna. Jednak bez rezystora wszystko chulało wiec pozostane przy tamtej konfiguracji. Quote Link to post Share on other sites
HerGatiox Posted March 25, 2012 Report Share Posted March 25, 2012 (edited) Przepraszam za nabijanie postów, ale nie mogę edytować poprzednich. Chciałbym się pochwalić jak ja zbudowałem swojego Mosfet'a. Schemat na którym bazowałem - MOSFET NoAB Jak widać diody przylutowałem po drodze, ponieważ uznałem że tak będzie lepiej. Mam replike Cyma 0.28S (Ak-47S) Tak wieć nie mam kolby do której mógłbym to wsadzić, Dlatego wywaliłem bezpiecznik i wsadziłem Mosia na jego miejsce. Wszystko cacy chula, zobaczymy jak długo. Mam nadzieję że komuś się to przyda. :] Edited March 25, 2012 by HerGatiox Quote Link to post Share on other sites
shamoth Posted March 26, 2012 Report Share Posted March 26, 2012 HerGatox, nie wiem czy chciałeś, czy nie ale połechtałeś moje zdolności manualne. Lutownicę trzymam w ręku raz na dekadę i zawsze myślę że robię to niechlujnie ;] Nie jestem elektronikiem i może niech się takowy wypowie ale czy jednak nie powinieneś zostawić rezystora na G/S tylko bliżej 10k lub nawet 30k a nie 1k? Inna sprawa, że ten schemat trochę przedobrzony jest jak na moje oko, po co te zabezpieczenia jeśli nie ma funkcji AB i ten kondensator, trochę za mały na soft start? Jak mam prosty mosfet + 2 rezystory 10k-30k i 100, jak najprościej i najbezpieczniej stłumić sem na silniku po zdjęciu palca ze spustu - diody kierunkowe? No i czy w ogóle warto np tak męczyć silnik za 300zł. Może lepiej żeby mosfet za 150 zł się zjarał niż silnik? Quote Link to post Share on other sites
Akkenoth Posted March 26, 2012 Report Share Posted March 26, 2012 Kondensator jest dla stabilizacji napięcia, żeby skok przy zamknięciu obwodu był mniejszy (innego wytłumaczenia nie znalazłem - a że jest trochę mały, to swoją drogą). A co do estetyki wykonania się nie wypowiem, bo lepiej nie umiem, ale to dalej jest "pająk" ;) Mosfet za 150? Ładnego z AB, na płytce i z kabelkami w zestawie można kupić za ~60 zł. Mnie taki trochę niechlujny (pająk), ale z AB i z diodami zabezpieczającymi (schemat z tego tematu, ten ulepszony) kosztował w częściach kupowanych na sztuki jakoś 35-40 zł. Quote Link to post Share on other sites
shamoth Posted March 26, 2012 Report Share Posted March 26, 2012 aaa walnąłem się o 0 ;] 15zł to z tego co pamiętam najwyższa cena irl3713 jaką znalazłem jak go szukałem 2 lata temu, rezystory to grosze. No dobra ale w takim razie ten kondensator to do ogniw o bardzo nieliniowym rozładowaniu z tego wynika, taki bufor czy cuś, kiedy na początku mamy spike a potem leci w dół? Tylko znowu silnik na mocnym tuningu potrzebuje czasem takiego kopa żeby ruszyć, inna sprawa że taki zryw daje zębatkom w dusze... Quote Link to post Share on other sites
Akkenoth Posted March 27, 2012 Report Share Posted March 27, 2012 Podłącz sobie baterię do repliki, nawet (a wręcz najlepiej) rozładowaną. Potem podłącz równolegle miernik. Potem wciśnij spust i zobacz, jak się zmienia napięcie. Otóż gdy naciskasz spust, przez krótki moment, nim silnik ruszy, pobór prądu z baterii jest dużo większy, zatem większy jest też spadek napięcia. Kondensator w układzie niweluje ten efekt, dając lepszą reakcję na spust, stabilniejszą pracę i mniejsze zużycie akumulatora (nawet takie impulsowe pobieranie dużego prądu jest "niezdrowe"). Przynajmniej ja to tak rozumiem :wink: Quote Link to post Share on other sites
shamoth Posted March 27, 2012 Report Share Posted March 27, 2012 (edited) A to ciekawe spostrzeżenie bo do tej pory żyłem w przekonaniu że kondensatory w układzie głównie służą za soft start i jako takie muszą się naładować po naciśnięciu spustu więc by występowało opóźnienie. Gdzie i jak należało by wpakować w układ kondensator żeby zniwelować te skoki ale bez utraty responsywności spustu? Między batką i mosfetem raczej nie bo będzie cały czas batke siorbać, między mosfetem a silnikiem równolegle czy szeregowo? No i pytanie czy ma to sens w moim przypadku jeśli używam LiFePO4, którymi można odpalić małego fiata lub coś zespawać ;] Edited March 27, 2012 by shamoth Quote Link to post Share on other sites
Akkenoth Posted March 27, 2012 Report Share Posted March 27, 2012 Właśnie tam, gdzie jest, spełnia taką rolę. Zauważ, że na rozłączonym mosfecie (czyli puszczony spust) połączona jest tylko bateria i kondensator (czyli ten się ładuje), natomiast po zamknięciu obwodu działa (przez krótką chwilę) jak źródło prądu podłączone równolegle do baterii (czyli nie zwiększa napięcia, a natężenie) i tym samym pozwala na zmniejszenie skoków napięcia na baterii. Przynajmniej ja to tak rozumiem, czekam na wypowiedź kogoś, kto się dłużej bawi taką elektroniką a w szczególności mosfetami w replikach (KicpA?) ;) Quote Link to post Share on other sites
KicpA Posted March 28, 2012 Report Share Posted March 28, 2012 Więc tak, kondensator w tym przypadku jest wpięty jako źródło zasilania bramki tranzystora, żeby zniwelować spadki napięcia na akumulatorze musiała by być ogromna pojemność kondensatorów i musiały by być wpięte równolegle do akumulatora. Tu chodzi tylko o to aby podczas załączania bramki tranzystora nie było dużego skoku napięcia na bramce, jak widać dioda nie pozwala aby ładunek z kondensatora poszedł w inne miejsce jak bramka tranzystora. Jak dla mnie zbędne biorąc pod uwagę że większość stosowanych tranzystorów jest przystosowanych do napięć takich jak używa się w większości mikro kontrolerów, mają już bardzo małe Rds przy napięciach 4-4,5V. Przy takich napięciach replika ma małe szanse aby ruszyła ;) Quote Link to post Share on other sites
wiciok Posted March 28, 2012 Report Share Posted March 28, 2012 (edited) Hmm, mam radę do tak świeżych w temacie jak i ja - uważajcie na ceny tranzystorów! W sklepach internetowych IRL1404 wyceniają na 7zł, a kobita w elektronicznym zdarła ze mnie 15zł :-F (IRL3713 oczywiście nie było). Już przy 2 sztukach przesyłka się kalkuluje... Edited March 28, 2012 by wiciok Quote Link to post Share on other sites
HerGatiox Posted March 28, 2012 Report Share Posted March 28, 2012 No niestety prawda, ja swojego dorwałem za 10zł na wolumenie, więc dużo więcej nie zapłaciłem ;] A zresztą, nie od dziś wiadomo że hurtem taniej :D Quote Link to post Share on other sites
włosiu Posted April 12, 2012 Report Share Posted April 12, 2012 (edited) mam dwa pytania -jaką diodę zastosować do mosfetu bo na wmasg nie mogę znaleźć i czy z mosfetem z AB montujemy diody na dwóch trazystorach czy tylko na jednym (N kanałowym) -czy jeden tranzystor ilr3713 wytrzyma sprężynę m120-m130 przy dość dużym rofie i przy mniejszym rofie ale sprężynie m150-m160 czy muszę dać 2 tranzystory połączone szeregowo? Edited April 12, 2012 by włosiu Quote Link to post Share on other sites
kojak_ct Posted August 3, 2012 Report Share Posted August 3, 2012 Witam. Zrobiłem prosty mosfet na IRL3713 + 50ohm na Gate i 15000ohm na Gate-Source. M4A1 KA napędza LiPo 7.4 15C. Problem jest taki, że po wystrzeleniu lekko ponad 20 kulasów karabin liniowo zwalnia do może 4FPS a napięcie na batce spada do poziomu ok 5,6v. Bez mosfa pod obciążeniem jest ok 6.8v. Nie wiecie od czego tak może być? Nie mam koncepcji o co kaman. Może za mały opór na Gate-Sorce? Quote Link to post Share on other sites
barakuda Posted September 19, 2012 Report Share Posted September 19, 2012 Wow masakra foty z tego lutowania wyglądają przerażająco ! ''Afgan lutowniczy'' Quote Link to post Share on other sites
you-dash Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Mam mały problem, chcę zakupić komplet, czyli tranzystor i rezystory na allegro i tu pojawia się kłopot. Szukam rezystora 30kohm i 100ohm ale na allegro są jakieś lewe oznaczenia typu 3r3, 3k3, 0R22 itd. Do tego dochodzą różne moce tych rezystorów więc kompletnie się pogubiłem. Proszę o pomoc kogoś bardziej w temacie o podanie kodu pod jakim kryje się rezystor 30k ohm i 100ohm, z góry dziękuję za pomoc. Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 30kohm to 30K, 100ohm to 100R lub po prostu 100. Quote Link to post Share on other sites
you-dash Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Wpisałem na allegro, wyskoczyło raptem parę sztuk, do tego wszystkie są SMD, co to znaczy? Chyba nie o to chodzi :/ Quote Link to post Share on other sites
MyN3 Posted December 6, 2012 Report Share Posted December 6, 2012 Dlaczego akurat allegro ?? http://sklep.avt.pl/p/pl/492501/tranzystor+irl3713+n-mosfet+260a+30v+330w+0-003r+to220.html http://sklep.avt.pl/p/pl/70175/rezystor+100om+14w+5+0207+10+szt.html http://sklep.avt.pl/p/pl/40966/rezystor+30kom+1+0-6w+0207+10+szt.html Warto zakupić też : http://sklep.avt.pl/p/pl/4858761/konektor+plaski+zenski+izolowany+2-8x0-8mm+niebieski+10+szt.html Lubią się przydać :) Quote Link to post Share on other sites
l_isek Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Mam mały problem, chcę zakupić komplet, czyli tranzystor i rezystory na allegro i tu pojawia się kłopot. Szukam rezystora 30kohm i 100ohm ale na allegro są jakieś lewe oznaczenia typu 3r3, 3k3, 0R22 itd. Do tego dochodzą różne moce tych rezystorów więc kompletnie się pogubiłem. Proszę o pomoc kogoś bardziej w temacie o podanie kodu pod jakim kryje się rezystor 30k ohm i 100ohm, z góry dziękuję za pomoc. Co do oznaczeń polecam wójka Google, co do mocy to jeśli nie masz o tym pojęcia to daruj sobie i kup gotowy układ. 30kohm z tego co się oriętuje ciężko dostać, może 33kohmy będą (oczywiście jak nauczysz się rozszyfrowywać tajne kody na rezystorach) Quote Link to post Share on other sites
ghost666 Posted December 7, 2012 Report Share Posted December 7, 2012 Idź do sklepu elektronicznego - http://forum.zyciepabianic.pl/jestem-stad-f6/sklep-elektroniczny-w-pabianicach-t907.html - i tam Ci pomogą, a przy okazji kupisz części :). Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.