Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Recommended Posts

Jako, że na Linii Arpada udało się przełamać pierwsze lody związane z używaniem amunicji wspólnej, a nie tylko własnej przez graczy, myślę, że sensowne jest stworzenie osobnego tematu do rozważań nad tym zagadnieniem. Zaznaczam jednak, że temat ten tyczy się tylko aspektu samych kulek, a nie sposobu ich przenoszenia (czyli systemu logistycznego), który powinien być brany pod dyskusje w innym temacie. 

Otóż chciałbym was zapoznać z tym jak ja to zorganizowałem i jakie widzę problemy. 

1. WAGA KULEK

Jak pewnie cześć z was pamięta, w zgłoszeniach na Linię Arpada w październiku, trzeba było zaznaczyć używaną wagę kulek. Z informacji w ten sposób zebranych, okazało się, że tylko 10% graczy używa kulek cięższych niż 0.32g. A ponad połowa używa 0.25g. Wagi kulek tych 10% były też rozstrzelone. Na tej podstawie uznałem, że najlepiej wprowadzić 2 rodzaje kulek, których będzie mogła używać dominująca większość graczy i ułatwi cały proces, niż 5 czy więcej wag kulek które wprowadzą spore komplikacje. Również aspekt finansowy miał tu znaczenie, gdyż cięższe kulki są zazwyczaj sporo droższe. Inna sprawa to to, że ludzie używający cięższych kulek mają zazwyczaj znacznie lepsze repliki i idealnie dopasowane osiągi do kulek, co używanie wspólnych mogłoby popsuć. Nie wykluczyłem, że gracze mogą mieć też inne powody by nie używać tych wspólnych kulek. 

Dlatego, podsumowując, uznałem, że najlepiej wprowadzić 2 rodzaje kulek, które z pewnością będą mogły być używane przez większość graczy. 

2. W ILE KULEK NALEŻY SIĘ ZAOPATRZEĆ?

Tutaj już trzeba wyjść z pewnych założeń i wziąć kalkulator do ręki. Przyjąłem pewne ilości kulek na osobę, w zależności od frakcji i posiadanej broni. Np. założyłem, że na całość gry, Niemiec z karabinem samopowtarzalnym powinien dostać 450 kulek, a osoba z 4-taktem 200 kulek. Powiedzmy, że podczas gry ma być 6 osób z 4-taktami (3 używają 0.25, a trzy 0.30) i 5 osób z karabinami samopowtarzalnymi (tylko 0.25). Mnożymy te wartości przez siebie i wychodzi: 

5 Kar. sam. x 450 kulek 0.25 = 2 250 0.25g

3 4-takty x 200 kulek 0.25 = 600 0.25g

3 4 takty x 200 kulek 0.30 = 600 0.30g. 

Czyli na grę, dla strony niemieckiej trzeba dostarczyć 2850 kulek 0.25 i 600 kulek 0.30g. 

Oczywiście w przypadku Linii Arpada było to bardziej skomplikowane i bez Excela bym sobie nie poradził: 

image.png.14c9ff18cedadb3acec0f2448ba83964.png

Na powyższej tabelce widzicie moje obliczenia. Pod nazwami frakcji jest podane ile osób zadeklarowało się używać danego typu broni i kulek. Po prawej zsumowane te wartości. 

W 1kg paczkach 0.24 jest około 4 000 kulek. W paczkach 0.30g ok. 3300 kulek. Na tej podstawie Niemcy na czas gry dostali po jednej paczce obu kulek. A Rosjanie 3 paczki kulek 0.25 i 2 paczki 0.30, by po zaokrągleniu pasowało. Dlatego też, mogłem na spokojnie zabrać część 0.25 Rosjanom i oddać je Niemcom w czasie gry. 

3. KULKI WŁASNE GRACZY

Poza wymienionymi wcześniej kwestiami, dlaczego dopuścić inne niż wspólne kulki, uznałem, że w tej kwestii nie może być nic na siłę. Jak ktoś nie chce, to niech nie używa. Jednakże nie mogło z tego wynikać to, że osoby z własnymi kulkami mają ich "nieskończony" zapas, podczas gdy reszta musi oszczędzać. 

W związku z tym, osoby z własnymi kulkami miały przestrzegać takiego samego limitu jak inni, ale zdać wyznaczoną ilość kulek przed grą, a całą resztę zostawić w aucie. Niezależnie od tego ile osób chciało używać własnych kulek, ich liczba przeznaczona na frakcję zostawała taka sama. W czasie gry tylko 2 osoby z tego skorzystały i zdały wcześniej swoje kulki, które odliczyłem i dorzuciłem do skrzyni amunicyjnej. 

Tak z grubsza to tyle. Jest jednak kilka problemów. 

1. Jak pokazała gra, problem następuje wtedy gdy osoby które zgłosiły własną amunicję, nagle w dniu imprezy chcą korzystać ze wspólnej. Mogą się wtedy pojawić jej duże braki. 

2. Gracze zapominają jaką amunicję zgłosili. U Niemców, równo połowa chciała 0.30 (nie licząc osób które zadeklarowały własną amunicję), a na miejscu, podczas rozdawania w sztabie kulek, niemal wszyscy wzięli 0.25 przez co praktycznie od razu się skończyły.

3. Czy 2 rodzaje kulek to za mało? Czy należy zrobić więcej rodzajów albo je kupować wedle zapotrzebowania na grze? 

Zapraszam do dyskusji i dzielenia się własnymi uwagami

Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, XrayPl napisał:

1. Jak pokazała gra, problem następuje wtedy gdy osoby które zgłosiły własną amunicję, nagle w dniu imprezy chcą korzystać ze wspólnej. Mogą się wtedy pojawić jej duże braki. 

Zapominalscy #1, jak dla mnie tacy delikwenci powinni dostać amunicję pod limit tylko raz i musi im starczyć do końca gry.

10 godzin temu, XrayPl napisał:

2. Gracze zapominają jaką amunicję zgłosili. U Niemców, równo połowa chciała 0.30 (nie licząc osób które zadeklarowały własną amunicję), a na miejscu, podczas rozdawania w sztabie kulek, niemal wszyscy wzięli 0.25 przez co praktycznie od razu się skończyły.

Tu moja wina po części, nie spojrzałem na listę i nie widziałem, że była tabelka z wagą kulek dla każdego. Niestety strasznie się spieszyliśmy, bo gra miała się zaczynać, więc dawaliśmy taką amunicję jaką ktoś chciał w danym momencie.

11 godzin temu, XrayPl napisał:

3. Czy 2 rodzaje kulek to za mało? Czy należy zrobić więcej rodzajów albo je kupować wedle zapotrzebowania na grze? 

Ja bym dodał jeszcze 0.28 g. Ewentualnie mała paczka 0.2 g, tylko do boczniaków?

Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem prościej będzie jeśli każdy gracz przygotuje dla siebie kulki w woreczkach strunowych. Oczywiście zgodnie z wyznaczonym limitem.
Takie kulki będzie musiał przekazać orgowi przed rozpoczęciem gry. Woreczki mogą być odpowiednio podpisane, może być w nich 
umieszczona karteczka z nickiem. Późniejsze nieporozumienia (ktoś zabrał moje kulki; mamy za mało kulek...) tylko urealnią rozgrywkę.

Plusy:
- org nie musi kupować kulek i tracić na to czasu
- nie będzie problemu, że kulki zostaną po grze bo ktoś nie przyjedzie
- niższe wpisowe


Ogólnie to pomysł reglamentacji kulek uważam za bardzo dobry. Ten dreszcze emocji czy wystarczy, czy strzelać czy nie?
Na koniec pytanie w sztabie czy są jeszcze jakiekolwiek kulki :)
No i wreszcie KM ma realną przewagę nad innymi replikami.

Link to post
Share on other sites

Dzięki Marku za zainicjowanie dyskusji w ważnym temacie. Moje przemyślenia, na szybko są zgodne z tym co napisałeś - dwa rodzaje, najczęściej używane powinny wystarczyć. Ale pomysły Ashigary z podpisanymi przez graczy woreczkami też mi przypadły do gustu, być może na "Krecie 1941" tak zrobimy, wszak amunicja jest dobrem deficytowym zwłaszcza dla spadochroniarzy.

I jeszcze dodałbym, tak trochę jak to się teraz modnie mawia - po lewacku - żeby w przypadku kupowania kulek przez orga, kupować kulki biodegradowalne. Niech to sobie zgnije w ziemi i nie zaśmieca lasów.

Link to post
Share on other sites

Wspólne kulki jak najbardziej ok. I też nie spuszczałbym się za bardzo nad mnogością wag. Większość z nas używa repik o zakresie mocy 360-450fps Czyli teoretycznie kulki 23-28g. Więc wyśrodkowanie tego do 25 powinno być ok. Ja sam zrobiłem tak już bardzo dawno bo kupowanie 3 różnych rodzajów kulek średnio mi się widzi. Teoretycznie do replik których używam w zasadzie powinienem mieć kulki 23 (thompson, sten, smarownica 360-380fps) 25 (garand, springfield, well 380-420) 28 (MG, BAR 450fps) no i snajpa morderca 650fps 43/45.
Jeśli ktoś chce używać cięższych to ta druga waga 30 o której wspomniał Marek powinna być wystarczająca również dla osób z nawet 500 fps. Jedynie typowi snajperzy z podkręconymi replikami mogą mieć problem, ale tak jak Ashigara pisze, wystarczy, że przygotują sobie kilka woreczków przed grą, dla siebie i powinno to załatwić sprawę.

Co do kulek bio, jestem za.

Link to post
Share on other sites

Popieram Dominika w sprawie kulek biodegradowalnych. Strzelamy się po lasach, gdzie potem biegaja i latają różne stworzenia, którym nasze kulki mogą kojrzyć się z jadalnymi nasionami, czy owocami i potem szkodzić.

Uprzedzam protesty dotyczące puchnięcia kulek biodegradowalnych i zacinkach. Mam torbę kulek  bio Madbull, kupioną 4 lata temu. Strzelam nimi z użyciem luf 6,01 i jakoś nie mam zacinek. Kulki przechowuję w fabrycznym strunowym worku i otwieram go tylko wtedy, gdy chcę je pobrać na grę.

Link to post
Share on other sites

Ach serce zawodowe rośnie jak widzę zachwalanie kulek bio :D Sam od lat używam rożnych firm kulki bio i ani razu mi się nie zdarzyło puchnięcie. Większość rozkłada się w styku z wilgocią wiec trzymanie w woreczku strunowym np w szafce w ogrzewanym pomieszczeniu powinno sprawić że nie dojdzie do rozpoczęcia reakcji rozkładu. 

Co do kulek wspólnych mam pozytywne nastawienie, sam na współorganizowanym larpie i kilku stalkerach miałem z tym do czynienia. Tam rozwiązanie było na 2-3 wagach. 

1)0,2 g dla pistoletów

2)0,25 lub 0,28

3)ewentualne "specjalne" o cięższej wadze/naświetlane - do "specjalnych" replik lub mocnych snajperek

I powiem że na żadnym z nich nie było problemu, wcześniej podano tylko wagę kulek i kto nie chciał takich to latał z bronią otulinową całą grę albo wgl nie przyjeżdżał. Zarzuty do narzekania że taka marka nie albo taka waga nie moim zdaniem można odbić krótkim " zorganizujesz własną grę to postawisz sam warunki jakie Ci pasują". Jeśli się zapisujemy na grę gdzie tak jest to godzimy się na to co podaje org i mamy się dostawać, jeśli w rozmowie przed grą coś ustalimy osobno to się tego trzymamy i pretensji nie ma. Plusem wspólnych i jednakowych kulek jest sytuacja gdy gracze doładowują ze swoich współtowarzyszy. Na larpach jest to powszechne gdy na ekipę rozdziela się amunicję przydziałową tak by zwiększyć siłę ognia automatów o kulki tych co używają tylko boczniaków lub 4-taków.

 

W przypadku własnych kulek dobrym pomysłem są właśnie woreczki strunowe które każdy gracz we własnym zakresie przygotuje. Eliminuje to narzekanie że waga nie ta.

Osobiście myślę że przy założeniu ograniczenia ilości i własnych kulek dobrym pomysłem może być sprawdzanie tego przy rejestracji przed grą. I określenie jasno że "moderator" może sprawdzić w trakcie gry jakich kto używa i brak okazania albo "oszukiwanie" będzie karane w jakiś sposób. Może się to wydawać dziwne, ale powiem że po tym co widziałem czasem może rozwiać wiele wątpliwości :) 


 

Link to post
Share on other sites

A Ja Zdecydowanie jestem  przeciw Biodegradowalnym.  Uzasadnienie jest proste. Wynika z moich obserwacji na licznych imprezach gdzie dochodziło do zacinek w replikach spowodowanych pękaniem kulek. Natomiast jestem za limitem BB na grę.  Przy tych ilościach, jakich używamy zaśmiecenie jest niewielkie.  Gro z nas gra  4 taktami.  PM y to mały limit. KMy podobnie. Jakich używamy ? Przeważnie 0,25 0,28 i max 0,30. Sprawę snajperów rozwiązałbym  najprościej jak się da.  Limit na grę wg ilości  a wagomiar według własnych potrzeb i zgłoszenie u Orga.

 

Link to post
Share on other sites
W dniu 18.03.2021 o 10:16, ashigara napisał:

Moim zdaniem prościej będzie jeśli każdy gracz przygotuje dla siebie kulki w woreczkach strunowych. Oczywiście zgodnie z wyznaczonym limitem.
Takie kulki będzie musiał przekazać orgowi przed rozpoczęciem gry. Woreczki mogą być odpowiednio podpisane, może być w nich 
umieszczona karteczka z nickiem.

Takie rozwiązanie byłoby moim zdaniem najlepsze, bo najprostsze. Wyeliminuje się problem wagi kulek, bo każdy przygotuje jakie będzie chciał. No i znacznie prościej będzie każdemu graczowi przygotować po kilka paczek niż organizatorowi kilkadziesiąt na raz.

Link to post
Share on other sites

Jeśli każdy miałby przyszykować swoje kulki to znaczy, że temat 'wspólnych' byłby zamknięty i wrócilibyśmy niemalże do pozycji wyjściowej. Może zastosować system: Każdy sam przyszykuje sobie 100-200 kulek awaryjnych, do wysłania ze sztabu, a tak to wpierw czerpie z ogólnego przydziału.

Link to post
Share on other sites
W dniu 20.03.2021 o 19:36, Vlad napisał:

A Ja Zdecydowanie jestem  przeciw Biodegradowalnym.  Uzasadnienie jest proste. Wynika z moich obserwacji na licznych imprezach gdzie dochodziło do zacinek w replikach spowodowanych pękaniem kulek. Natomiast jestem za limitem BB na grę.  Przy tych ilościach, jakich używamy zaśmiecenie jest niewielkie.  Gro z nas gra  4 taktami.  PM y to mały limit. KMy podobnie. Jakich używamy ? Przeważnie 0,25 0,28 i max 0,30. Sprawę snajperów rozwiązałbym  najprościej jak się da.  Limit na grę wg ilości  a wagomiar według własnych potrzeb i zgłoszenie u Orga.

Nie Vlad, gros z nas nie używa czterotaktów. Jest ich coraz więcej, ale większość wciąż gra z replikami automatycznymi: empisze, Steny, Tomki, StG i pepesze to najpopularniejsze z nich. Do tego dochodzą karabiny maszynowe - siewcy plastiku. Także per saldo w ciągu całej gry takiej jak "Linia Arpada" do ziemi trafia 0,5 - 1 kg plastiku. Można powiedzieć, że jedna maseczka, jedna foliówka, jedna butelka to też niewiele. Ale jeżeli pomnożymy to przez liczbę śmiecących to nagle budzimy się z plamą śmieci wielkości Francji na Oceanie Spokojnym. Po co, skoro jest ekologiczna alternatywa? A zacinki? Wystarczy kulki dobrze przechowywać jak napisał Cortes i problem z głowy. Ja używam bio od x lat i ani razu nie miałem zacinki, ani w Lee Enfieldzie, ani Stenie czy Thompsonie.

Link to post
Share on other sites

Generalnie problem puchnięcia kulek to problem kulek "snajperskich" czyli waga od 0,40 wzwyż. Sam sporo takich kulek wyrzuciłem do śmieci, bo czasem nawet po kilku miesiącach miały średnicę około 8mm. Z drugiej strony snajperzy mniej strzelają.

Druga sprawa: jak ktoś ma wychuchaną replikę, to po zmianie nawet marki kulek dużo się psuje. Mój sten nawet nie potrafi strzelać kulkami 0,25, bo na wyzerowanym hopku lecą w niebo. Ja muszę mieć do niego 0,28 lub 0,3. Kulki wynalazki, pokroju Armatech, potrafią się zacinać w niektórych midcapach.

Ja obstaję przy własnych kulkach w oznaczonym woreczku albo układem, w którym wychodzimy w pole mając załadowane magazynki i to musi starczyć na całą grę lub fazę. Bardzo dobrze spisywał się też system z limitowanym doładowaniem jaki był na Husky. Pamiętam jak się skończyły pudełka w skrzynce amunicyjnej i dzieliliśmy się magazynkami modląc się o zrzut.

Nie jestem przeciw bio ale muszę sam sobie poszukać firmy, której będę mógł zaufać. O bio w wagach snajperskich można zapomnieć. To samo w nocy w przypadku użytkowników używających tracerów (chyba, że się mylę).

Inna rzecz mnie martwi: temat limitowania kulek jest po części pochodną spadającego braku zaufania do graczy o doładowywanie ponad limit, uzupełnianie poza respem czy innymi wyznaczonymi zasadami. Kurcze, ASH to była ostatnia ostoja uczciwości w grze ale to akurat nie o tym ten wątek.

Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Domin007 napisał:

Do tego dochodzą karabiny maszynowe - siewcy plastiku.

Tak  siewcy to  zgoda, tylko ilość KM  limitujemy, ammo także  a nasze gry idą w kierunku semi-milsima. Zadaniowości, taktyki i logistyki. To dobry kierunek podnoszący jakość gry samej w sobie. Cieszę się z tego bo o tym bardzo dawno temu Ci mówiłem jak widzę ASH. Marek zrobił kolejny dobry krok w tym kierunku wprowadzając logisyykę do gry.

 

4 godziny temu, mareq napisał:

Ja obstaję przy własnych kulkach w oznaczonym woreczku albo układem, w którym wychodzimy w pole mając załadowane magazynki i to musi starczyć na całą grę lub fazę. Bardzo dobrze spisywał się też system z limitowanym doładowaniem jaki był na Husky. Pamiętam jak się skończyły pudełka w skrzynce amunicyjnej i dzieliliśmy się magazynkami modląc się o zrzut.

  I ja jestem za podobnym układem  kulek.  Każdy używa tego co lubi  i co mu pasuje. Nie generuje to kwasów chociaż od lat mało jest ich w środowisku ASH co cieszy. Limit na wejściu na grę czemu nie? Doładowanie tylko  w  wyznaczonych miejscach ok ! W tym momencie mielibyśmy standard określony dla wszystkich graczy.

Wspólne kulki zawsze ORG może to wprowadzić   jakoś nie było z tym problemu na Arpadzie.  Mogą być one jako dodatkowy bonus  dla stron. Tak też nieraz robiłem w swoich grach. Trzeba było je albo zdobyć albo znaleźć albo zamawiać. Opcji jest wiele i tylko od wyobraźni to zależy. 

4 godziny temu, mareq napisał:

na rzecz mnie martwi: temat limitowania kulek jest po części pochodną spadającego braku zaufania do graczy o doładowywanie ponad limit, uzupełnianie poza respem czy innymi wyznaczonymi zasadami. Kurcze, ASH to była ostatnia ostoja uczciwości w grze ale to akurat nie o tym ten wątek.

...i tutaj  też moja zgoda.  

Link to post
Share on other sites

Jeżeli na grę zostałyby kupione kulki bio, to zostałyby wystrzelone w ciągu tygodnia po zakupie, więc raczej nie miały by czasu puchnąć po szafkach. Natomiast słyszałem że takowe kulki defragmentują się po uderzeniu w no stalkera. Nie wiem na ile to prawda natomiast taki odłamek mógłby trafić do oka, więc nigdy takich kulek nie użyłem.

Sama mechanika jest fajna, mi się podobała, daje pole do popisu dowódcom. Zauważyłem tylko że gracze mający własne kulki mieli tą przewagę nad plebsem, że mieli przygotowaną ilość i pewność że nie musi regulować hopka. 

12 godzin temu, Vlad napisał:

Tak  siewcy to  zgoda, tylko ilość KM  limitujemy, ammo także  a nasze gry idą w kierunku semi-milsima. Zadaniowości, taktyki i logistyki. To dobry kierunek podnoszący jakość gry samej w sobie. Cieszę się z tego bo o tym bardzo dawno temu Ci mówiłem jak widzę ASH. Marek zrobił kolejny dobry krok w tym kierunku wprowadzając logisyykę do gry.

To prawda, natomiast uważam, że słowo orga jest święte- jeżeli sobie zdecyduje że chce coś takiego na grze, to fajnie, a jeśli nie to też spoko. Dzięki temu gry są różnią się między sobą, a nie tylko miejscem gry.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Mechanika całego limitu amunicji jest spoko. Tylko kochani, róbmy tak, aby każdy gracz miał uszykowane i podpisane kulki, wrzuca je do wspólnej puli i jest git. Nie wiem jak u was ale ja do stena ładuje nawet 0.30 a do elfa 0.48 a takich kulek mi organizator raczej nie zapewni. A argument o regulacji hopka to już serio szukanie na siłę usprawiedliwienia na jakieś własne bądź drużynne niedomagania...

Najgorsze w tym wszystkim jest jedno. Zaczyna się brak zaufania wśród graczy ASH :/

Edited by BBombello3
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...